För er som säkert har koll på det här med att flytta – det är oändligt med jobb!
Först ska man hitta flyttfirma, jag flyttar från nacka till värmdö och behöver även magasinera en del utav vårt hus då vi flyttar till mindre hus.
Jämnföra lite priser och hitta någon flyttfirma som verkar seriös, finns ju en hel drös här i Stockholm.
Sen ska man packa ner sitt liv i kartonger, vilket är så där kul!
Passa på och sortera medans ni håller på, ingen vits att packa ner sopor 🙂
Sen skall allt flyttas och förhoppningsvis ställas på rätt plats i rätt rum men det är iaf skönt att få allt till det nya huset.
Jag började med att googla runt på flyttfirma i nacka och värmdö, känns dumt att anlita ett företag från Stockholm.
Sen känns det bättre att anlita lokala företag då det känns bra att värna om företag som kämpar på i vår kommun trots alla sveriges fantastiska påhitt för företagare. Drev eget företag tidigare och vet vad det innebär.
Hittade ett flertal olika alternativ några billigare och …. mindre seriösa? samt ett fåtal som kunde uppvisa en mycket proffsig företagsverksamhet.
Kan starkt rekommendera att titta på de företag som är något dyrare, förra gången vi flyttade använde vi en billig flyttfirma – ALDRIG IGEN!
De skall ju hantera hela ens liv, blev massor av skador, pratade inte ett ord svenska och krävde kontantbetalning direkt, trots att annat avtalats.
Efter en granskning av de olika bra företagen blev det Etab Relocation and Storage AB www.flyttar.se 08-6428500, De har sitt huvudkontor intill Gustavsberg Centrum på Värmdö och har flera större magasinerings lokaler, det jag fastnade vid var dels att deras hemsida inte såg ut som alla andra flyttfirmor jag vart inne på (och det är många) väldigt snygg och elegant sen hade de uträknare på både flytt och magasinering (kan tillägga att de stämde nästintill exakt) jag direkt fick snabba svar på deras flyttchatt, ja du läste rätt, – en FLYTT CHATT !
Bara där kände jag att ambitonsnivån är extremt bra, vem har en flytt chatt som är öppen vardagar mellan 7-16? inte ens det större företaget jag arbetar på har det(som enligt mig borde ha en:D)
Jag har alltid sett flyttfirmor som något mindre seriöst, förstå mig rätt nu 🙂
Hur som så fick jag svar på alla mina frågor, utan att behöva sitta i telefon då den oftast är upptagen pga arbete. https://www.flyttar.se/ bara att vänta lite så kommer det upp en chatt ruta i nedre hörnet.
Jag fick en trevlig handläggare till min flyttförfrågan, redan dagen efter kom han hem till oss iförd rena snygga arbetskläder, ID BRICKA för en kostnadsfri besiktning. mycket informativt att få reda på alla -”värt att tänka på” som vi vanliga människor inte (oftast) har en aning om, tydligen inte den tidigare flyttfirman heller.
Vi gick igenom hela huset, han antecknade förfullt, samtidigt som han på ett enkelt sätt förklarade hela flyttprocessen och kom hela tiden med förklaringar på hur man arbetar på ett proffesionellt sätt.
-”Det är så mycket mer än att bara bära möbler och kartonger”
Besiktningen (länk till besiktning) tog ca 15 min, redan 3 timmar senare fick jag en offert skickad till mig på mailen.
Snygg och beskrivande offert, de var kul att alla priserna stod på samtliga tjänster de erbjöd.
Jag skulle ju bara flytta och få lite magasinerat 🙂
Men efter ett övervägande med min man beslöt vi oss för att satsa stort.
Vi tog deras helhetslösning som omfattade packning av ömtåligt(för att försäkringen ska gälla) samt pack av bostaden – bohagstransport både till vårt nya hem och till magasineringen samt slutligen flyttstäd.
För er som har möjligheten, gör det ni oxå!!
Handläggaren gick igenom hela processen igen via mail och skickade över diverse dokument som han ville att vi skulle läsa igenom, försäkringsintyg från trygg hansa(läs det här), bohag 2010(läs det här), deras välkomst brev där allt stod exakt hur det kommer gå till, värt att tänka på och annan nyttig information samt checklista inför flyttstädningen.(läs här)
Vet ni hur skönt det var att inte behöva göra något alls 😀
Packdagen: (länk till packning)
3 killar dök upp punktligt 08:00, rena och stiliga för att packa vårt hus på 120kvm.
De hade med sig allt tänkbart i material väg.
15:30 samma dag var de klara, 130 kartonger, alla tavlor emballerade och de möbler som behövdes skruvas isär var gjort.
De hade sparat en uppsättning av tallrikar, bestick och glas till oss då vi skulle bo en natt till i det nerpackade hemmet 🙂 (hade inte en tanke på det)
Jag frågade om de inte skulle skydda sängarna och sofforna och fick till svar att detta görs i morgon så vi antar att ni gärna vill slippa sitta/ligga på plastöverdragen 🙂 KLOKT !!
Man märker vilken skillnad det är att ha att göra mellan amatörer och proffs.
Flyttdagen(länk till flyttjänsterna de erbjuder),
Nervöst väntade vi in flyttbilen som anlände 15 min innan bestämt tid.
Men de förberedde och la ut ramper, skyddade trappan utvändigt och placerade upp hörnskydd på dörrkarmarna och rullade dessutom ut en lång matta med deras tryck på när jag öppnat dörren PRICK 08:00
Stor snygg ren lastbil som verkade innehålla allt man kan tänkas behöva, alla killar även chauffören i ca 30 års åldern var extremt serviceminded och lyssnade på våra något sena ändringar 🙂
De hade pirror som de körde 4 kartonger på och skenor för att glida ner för trappan som de skyddat, så våra 130 kartonger tog snabbt slut i huset.
Lastningen tog ca 3.5 tim och vi hade 51kbm enligt chauffören, väl framme vid vårt nya hus lossade de lastbilen på 3 tim, killarna kämpade tappert upp för alla trapporna i huset och i alla rummen var det snyggt placerad av möbler och kartonger.
Vi behövde bara börja packa upp, inte flytta eller skruva ihop en enda möbel.
Och vet ni vad… INTE EN ENDA SKADA!!!
Magasineringen (länk till magasinering) gjordes även efter att de lossat vårt hem, redan 2 timmar senare fick jag en inventarielista och depositionsavtal mailat till mig.
Flyttstädningen (länk till flyttstädning)gjordes extremt bra, kvinnan som var arbetsledare var oxå väldigt serviceminded och beskrivande i sitt sätt att förklara arbetsmomenten för oss. i flyttstädningen ingång en inflyttningsgaranti, vilket var en trygghet för oss och de som flyttar in efteråt, så det blev 3 st granskningar av 1 städning 🙂
inte en anmärkning från någon utav oss!
Efter 25 dagar hade vi packat upp allt utom 8 kartonger som vi ville behålla ( ni vet sånt som man egentligen inte behöver :D) Samma dag kom det en mindre lastbil och hämtade 122 kartonger samt att de bjöd på de 8 vi önskade behålla – Service –
Slutligen kan jag avsluta med att säga att jag rekommenderar Etab Relocation till alla som läser detta.
Överväg att lägga ner några extra kronor – Man får vad man betalar för!
Det var en härlig resa att uppleva och det förändrade min syn på flyttfirmor väldigt mycket.
Har aldrig mött personer som haft ett sådan bra och trevlig bemötande.
Stort tack till Etab och all personal som var inblandade i vårt bostadsbyte!
Original utgåvan finner ni här: Lisas Blogg
Lämna ett svar